מי שקורא את הבלוג יודע שאני כותב כאן איך חברות יכולות להשביח את עצמן על ידי כך שישימו את העובדים (והמועמדים) במרכז – לפחות כמו את לקוחות החברה. בסדנאות שלי בארגונים אני מפרק את ההכרזה הזאת למעשים ומביא דוגמאות לארגונים שעושים את זה (וגם לכאלו שפחות..). בסדנה שהעברתי השבוע ( 'עולם חדש – צרכים חדשים – דיאלוג חדש בגיוס'), עלתה שאלה שלא ציפיתי לה כלל: "איפה אני יכולה למצוא את כל החברות הטובות האלו? שמגייסות באופן הוגן, ורוצות לפתח את העובדים? איפה הן כל החברות האלו שאתה מדבר עליהן?" ובכן – שאלה מצוינת. ת'כלס. הנה כמה תשובות ומחשבות.
יש אתר שמרכז חברות כאלו – העניין הוא שזה בארה"ב
the muse שהוקם על ידי 2 יזמיות הוא אתר שמנגיש הזדמנויות תעסוקה בצורה ובסגנון שונה ממה שאנחנו מכירים בדרך כלל. כשאתם נרשמים לאתר אתם למעשה מגדירים feed (הזנה של תוכן) שמכיל כתבות, מדריכים, הצעות עבודה ועמודי חברה המתאימים לפרופיל המקצועי האישי שלכם. לפי הצהרת המייסדות זה לא אתר משרות במובן הזה שהם מעודדים אותך לבחון את החברה שעומדת מאחורי הצעת העבודה לעומק כך שתוכל לקבל החלטה מושכלת האם ההזדמנות מתאימה לך. כיוון שאנשים מחפשים עבודה גם כשהם עובדים – ה- muse הוא מקום מצוין להתעדכן מה קורה בשוק גם כשאתם לא אקטיביים בחיפוש שלכם. המדיניות המוצהרת של האתר היא לפרסם אך ורק חברות המשקיעות בעובדים, ואכן,אף על פי שהשקעה בעובדים היא מושג חמקמק, ניתן להתרשם שאמנם כךבדפי החברה שמוצגים באתר שהינם מושקעים ומפוצצים בתוכן רלוונטי.
שלא כמו Glassdoor – כאן אין ביקורות ומשובים של הגולשים – לא בשם דוברם ולא אנונימיים. זה פשוט לא נכנס פנימה. אתם כגולשים נדרשים להפעיל את שיקול הדעת מה נראה לכם אותנטי ומה לא. עבור חברות ה-muse מהווה זירה הרבה יותר ידידותית לעומת glassdoor שבה אתה יכול לקום בבוקר ולגלות ביקורת נשכנית מאיזה דביל ממחלקת "היו צריכים כבר לפטר שם את כולם", וככה, מכלום הלך יום שלם ולכו תנהלו עכשיו את המיני משבר הזה. בהצלחה.
יש חברות כאלו
קשה להבחין בזה מבחוץ, כאשר המידע עליו נסמכים נמצא באתר הקריירה ושם בדרך כלל פוגשים סיסמאות וקלישאות; "הצטרף להצלחה" "אנחנו מאמינים שהעובד הוא במרכז" "סביבה צעירה ודינאמית" "ימי כיף" "אפשרויות קידום". קחו לדוגמה את ביטוח ישיר שמשקיעה בעובדים, ולראייה יש לה אחוז תחלופת עובדים מהנמוכים בשוק והיא אף זכתה בפרס המצוינות למשאבי אנוש. העניין הוא שגם באתר הקריירה שלהם אי אפשר באמת להבין את היתרון הייחודי שיש לעבודה אצלם, לעומת שאר המקומות שמחפשים נציגי שירות ומכירה. מעטות החברות שבקול ישיר וברור מראות וממחישות את המשמעות של להשקיע בעובד מבחינתן – באופן כזה שמשמעותי עבורו.
תעברו גם על אתר מעלה
אתר שמדרג את החברות ונותן להם ציון חברתית סביבתית – מה שנקרא "אחריות תאגידית" . זה בהחלט מקום טוב לבדוק קצת על החברה – אם היא נמצאת שם זו אינדקציה טובה שיש שם מאמץ לשקיפות לכל הפחות.
זה רלוונטי ל-110 החברות מהגדולות במשק שנמצאות ב "דירוג מעלה" וזוהי בהחלט אינדקציה חיובית שהנושא מעניין את מקבלי ההחלטות בעולם העסקים. יחד עם זאת לא ראיתי שם מדד של "כמה משקיעים בפיתוח עובדים".
יש לכם פנטזיה
לפעמים אחרי שהייתי צופה בפרק של 'חברים', חשבתי לעצמי איך יכול להיות ככה כל היום בסחבקיה וצחוקים של שותפים. איזה חיים… גם אני רוצה. אבל זו לא המציאות. אם אתם מפנטזים על מקום עבודה שיענה על כל הצרכים שלכם ויהיה רק מדהים ומעצים ומעניין וכל רגע יעוף כמו ציפור – אתם חיים בסרט. כל אחד יפגוש במקום העבודה שלו את הצדדים הפחות נעימים לו. מהפרויקט ההוא, מאחד המנהלים, בתחקיר או לא משנה במה. בסוף היום, השבוע, החודש תשאלו את עצמכם האם הצלחתם להביא לידי ביטוי את הכישרון שלכם ופיתחתם את הידע והמיומנות. זאת השאלה הרלוונטית.
תהפכו אתם את המקום שאתם עובדים בו לכזה, אל תצפו שיפרשו לכם שטיח
הגבולות שאתם שמים לעצמכם בעבודה הם באופן קטגורי פרי הדמיון שלכם. כלומר יש לכם תפקיד ויש לו תחומי אחריות – אבל איפה זה מתחיל ואיפה זה נגמר – תלוי רק בכם. ארגון הוא מכונת ייצור וככזו אם תביעו עניין ותשוקה לגבי אחד ממרכיביה – ותשקיעו בלימוד ובהתחברות לאנשים שעוסקים בכך תוכלו לפתח את תחומי העניין שלכם. אם אומרים לכם יותר מדי פעמים – "אל תתערב, תעשה את העבודה שלך, אין זמן לזה" – זה סימן ברור לכך שאתם נמצאים במקום הלא נכון. חד משמעית. אבל לרוב הסיפור הוא שאנשים מראש מגבילים את עצמם לגבי מה ביכולתם לעשות בחברה מתוך דפוסי החשיבה שלהם בלבד. קידום זה לא טייטל או תפקיד – קידום זה מה אתה עושה ביומיום – האם אתה מאתגר את עצמך. אנשים מתבלבלים ובמקום לקחת אחריות על הפיתוח שלהם – הם חושבים שהארגון יעשה את זה עבורם. ברור שהארגון צריך לעשות זאת – אבל יש מצב שזה לא יקרה – אז אל תחכו. תנהלו את הזמן שלכם נכון על מנת שיהיה לכם זמן להשקיע במה שמעניין אתכם. בהקשר אחד הטיפים הכי טובים שקיבלתי ממאיה המנהלת הראשונה שלי בשיווק בפרטנר היה" תלך רק לפגישות שאתה חייב ולכאלו שמעניינות אותך".
בהצלחה:)