fbpx

מיתוג מעסיק בתקציב נמוך

רז מצנע

תוכן עניינים

מה עושים כאשר תקציב מיתוג המעסיק שלנו נגמר? או אולי מלכתחילה הוא נמוך מאוד עד לא קיים? האם ניתן בכלל לקדם את מותג המעסיק? התשובה היא כן. זה כמובן ידרוש יותר סבלנות כי כסף עוזר להתקדם יותר מהר, אבל יש הרבה דברים שאפשר לעשות. בפוסט הזה נשתף במה שאנחנו יודעים על איך לקדם את מותג המעסיק בתקציב נמוך.

קודם כל מיקוד

אחת הסכנות במיתוג מעסיק היא התפזרות לכל הכיוונים. במיוחד כשאין הרבה משאבים, קריטי למקד את המאמצים כדי להצליח לייצר אימפקט משמעותי. בתקציב נמוך אתם חייבים וחייבות לחשוב רזה וחכם, ולשאול את השאלות הבאות:

מיהו קהל היעד החשוב ביותר?
כמובן שמיתוג מעסיק צריך להיות רלוונטי לכל עובדי החברה. עכשיו אחרי שאמרנו את זה נזכיר לכם כי התקציב שלכם מוגבל ולכן עליכם לבחור מי בליבת האירוע? לדוגמה, אם יש לכם מחסור חמור באנשי מכירות, אז העשייה צריכה לכוון בדיוק לאזור הזה ואם מדובר במהנדסות ובמהנדסים זה ייקח אתכם למדיות אחרות ולמסרים אחרים. אולי בכלל אתם רוצים לפנות רק לאנשים מאזור גיאוגרפי מסוים? או לחזק את הנשים בחברה? על מי הכי הייתם רוצים להשפיע? במשאבים מוגבלים אי אפשר לענות ״על כל עובדי החברה״.

מה בדיוק רוצים להשיג? איפה הבעיה שלכם נמצאת?
מועמדים לא מכירים אתכם? הם מכירים אבל חושבים שאתם לא רלוונטיים? הם מבינים שאתם רלוונטיים אבל חושבים שאצלכם לא מעניין? זה מעניין אבל לא מגישים מועמדות? מגישים מועמדות אבל נושרים בתהליך? מגיעים לראיונות אבל מסרבים להצעה? חותמים על ההסכם אבל עוזבים אחרי חצי שנה? עובדים בחברה אבל לא משגררים ומביאים חברים?

יכול להיות שיש לכם מספר אזורים שדורשים טיפול, אבל כשיש תקציב נמוך צריך לתעדף ולהתחיל עם אזור אחד. ברגע שתמפו איפה הבעיה נמצאת ביחד עם מה שאתם רוצים להשיג, זה יעזור להוביל אתכם לדברים שאתם צריכים לעשות.

מיתוג מעסיק לא עושים כי זה טרנדי, אלא כי רוצים לפתור בעיה. ככל שהתקציב יותר מוגבל, יותר חשוב לצמצם ולמקד את העשייה לקהל ולשינוי שרוצים להשיג.

ניהול מאמצים: מה עושים? ויותר חשוב, מה לא עושים?
יש המון דברים שאפשר לעשות במיתוג מעסיק. לדוגמה בפוסט בלוג שיתפתי 15 דברים שאפשר לעשות לקידום מיתוג מעסיק – וזה רק לקהל חיצוני(!) יש עוד המון יוזמות שניתן לנקוט פנימה לעובדים. אז אחרי שביררתם והחלטתם מי קהל היעד ומה הבעיה שאתם מנסים לפתור, צריך להחליט מה עושים, ולתקשר את זה לבעלי העניין בארגון. הסכנה היא שכל הזמן יצוצו רעיונות ליוזמות חדשות, וכאן אתם תצטרכו להפגין משמעת אסטרטגית מתוך ההבנה שאין לכם משאבים לבזבז.

ניצול משאבים קיימים

ברגע שאתם אחראים על מותג המעסיק, נסו לחשוב על כל דבר שכבר קיים ואיך ניתן לרתום אותו על מנת לקדם את המטרה אותה אתם משרתים. במילים אחרות, איך אפשר לקחת מה שממילא כבר קיים אצלכם, ולקדם באמצעותו את מותג המעסיק שלכם. כמובן קחו בחשבון שללא עלות לא אומר ללא עבודה.

משרדים
יש לכם משרדים יפים? מי שבא אליכם למשרד מתאהב בכם קצת יותר? אם המשרדים שלכם הם נכס, נסו לחשוב איך יותר אנשים חווים אותם. לדוגמה, שווה לתכנן במסגרת חווית המועמד את החשיפה של המועמדים למשרדי החברה, נגיד כאשר הם מגיעים לראיון העבודה. עוד רעיון פרקטי הוא לחשוב כיצד העובדים ישתפו יותר תמונות מהמשרד בסושיאל מאירועים ובכלל.

עובדים מרוצים
זאת כמובן התחלה מעולה לכל מאמץ מיתוג מעסיק. השאלה כאן היא איך מנצלים את האנרגיה הזו לטובת מותג המעסיק שלכם. אפשר להזמין עובדים ולבנות נבחרת שגרירי מותג מעסיק. אפשר לפתוח קבוצת פייסבוק סגורה לעובדי הארגון, להעצים את החיבורים ולפרסם תכנים שניתן לשתף ברשתות חברתיות. אפשר לשבת יחד עם עובדים שהם בול מה שאתם רוצים ולחשוב איתם יחד איך ניתן להפיץ את הסיפור עליכם כמקום עבודה.

מנהלים ומנהלות מובילים
אנשים ונשים רוצים לעבוד עם מנהלים ומנהלות מעולים ומעולות. יש לכם כאלו? בהנחה שכן, זה יכול להיות רעיון ממש טוב לקחת את אותם מנהלים, לשתף באתגר שיש לכם במיתוג המעסיק (למשל הפער בין מי שאנחנו לעומת מה שחושבים עלינו) ולשאול איך לדעתם אפשר לגשר על הפער? מתוך הרעיונות שיעלו, נסו להבין איתם מה לדעתם יהיה אפקטיבי ואיך הם יכולים לעזור. ברוב המקרים תצאו עם כמה רעיונות טובים וכמה מנהלים שיירתמו לעניין. ואם לא, זה רק אומר שהבעיה שלכם היא הרבה יותר גדולה ממיתוג מעסיק.

קשרים ושיתופי פעולה
כל קשר, כל ספק, כל חברה שכנה, כל שיתוף פעולה, כל אלו ועוד יכולים לאפשר לכם לחשוב ביחד ולהשתמש בנכסים אחד של השני. כשאין לי הרבה משאבים אני אחפש עוד אנשים שאני יכול לעבוד איתם ולשתף איתם פעולה.

שותפים ובעלי מקצוע פנימיים
כשיש תקציב נמוך, אנחנו מחפשים מי יוכל לעזור בעבודה כתף אל כתף במה שנדרש. רק הצעות ורעיונות לא יספיקו. לדוגמה, שותף קריטי הוא השיווק. ככל שתצליחו ליצור קשרי עבודה טובים עם השיווק כך תוכלו להיעזר בבעלי מקצוע פנימיים בכל הקשור ליצירת מסרים, קריאטיב, עיצוב, הפקה ועוד. בשורה התחתונה, פרויקטים של מיתוג מעסיק בעיקר מצריכים מיומנויות שיווקיות. נסו לרתום את סמנכ״ל השיווק למשימה שלכם והעזרו במה שיש. מהניסיון שלי הרבה אנשי שיווק מתלהבים מהיכולת שלהם לגוון את העבודה, בהינתן שיש להם זמן לכך והכרה על התרומה.

לגייס מראש
אם מגייסים לתפקיד שיעסוק (בין השאר) בקידום מותג המעסיק (מנהל.ת מותג, מנהל.ת גיוס), מומלץ לדרוש יכולות שיווקיות ושאר הכישורים כך שיוכלו לבצע את עבודה בעצמם ולא בקבלנות. כתיבה, צילום, עריכה, סושיאל, עיצוב… כל אחת מהיכולות האלו הן בונוס גדול שיכול לתרום לפעילות מותג המעסיק. אם אתן מנהלות מותג מעסיק שצמחו ממשאבי אנוש, מומלץ מאוד להכשיר את עצמכן כך שתוכלו להביא עוד ערך לתפקיד.

איזה עוד משאבים ונכסים יש לכם בארגון?

החניה של המנכ״ל? יכולה להיות פרס. יש לכם חנויות פיזיות? אפשר לפרסם בהם. העובדים שלכם מגיעים בהסעות מאורגנות? ניתן לנצל זאת להעברת מסרים. לשיווק יש ציוד ופודקאסט ללקוחות? ניתן לנצל זאת ולהקליט פרקים ייעודיים עבור עובדים ומועמדים. וזה רק מספר קטן של רעיונות….

פרויקטים שלא עולים כסף

יש לא מעט דברים שאפשר לעשות מבלי להוציא שקל מהכיס. כמובן שזה ידרוש מכם לעבוד בזה. אין פה קונץ-פטנט שאפשר לעשות משהו משמעותי בלי כסף ומאמץ. אז למי שמוכן להפשיל את השרוולים ולעבוד – הנה 10+ רעיונות

תיאורי משרות
לעבור על התיאורי משרות, לנסח אותם מחדש, להביא לידי ביטוי את היתרונות שלכם ולפרסם. נשמע פשוט אבל אצל הרבה חברות תיאורי המשרות הם בעצם רשימת דרישות כאשר ההזדמנות למועמדים לא ברורה בכלל. המסר שעובר בתיאורי משרות מהסוג הזה הוא שלא באמת אכפת לארגון מה יוצא לאנשים מזה שהם באים לעבוד אצלו. התשובה למהי ההזדמנות לעבוד אצלכם במשרה מסויימת נמצאת אצל המנהלים המגייסים, במידה והם לא יודעים מהי, אז מומלץ לתאם איתם ציפיות לגבי אילו מועמדים הם יכולים לקבל.

שדרוג עמוד קריירה
זה שאתם לא נכנסים לעמוד הקריירה, לא אומר שמועמדים לא נמצאים שם. לפעמים כל מה שצריך זה לשלב כמה תמונות עדכניות ולשכתב את הטקסטים. אם צריך שדרוג של ממש לא הייתי מתבייש לחנות בשיווק ולצאת משם רק כשמקבלים תקציב מהם לשדרוג, הרי זה ממש לא נעים שלקוחות יראו שאין לכם כלום ושומדבר להציע לעובדים. אם אתם שומעים שעומדים לשדרג את האתר בכלל, אז מיד להגיד שזה מצוין כי זאת ההזדמנות גם לטפל בעמוד הקריירה.

חווית מועמד
להיות טובים ונחמדים דורש מאמץ ארגוני, אבל לא מחייב להוציא כסף מהכיס. בנוסף, חלק אינטגרלי מפרויקט חווית מועמד הוא רתימת מנהלים ומנהלות מגייסים בתהליכי חשיבה וסדנאות, וכך לכאורה ״על הדרך״ זה מחבר אותם גם לסיפור הארגוני שלכם כמקום עבודה. ההשפעה של שיפור חווית מועמד גדולה יותר מהדבר עצמו. הבונוס: ניתן לקיים סקר חווית מועמד, ולהראות תוצאות מדידות של שיפור, עם טפסים חינמיים דוגמת גוגל forms.

ההמלצה היא לפרק את התהליך ממש כמו מהנדסי תעשייה וניהול, ולייצר תקשורת רלוונטית לכל לשלב ותוצאה בתהליך. לדוגמה: מייל בעקבות הגשת מועמדות, הזמנה לראיון, ראיון שני, דחייה או קבלה.

לבחון איך החוויה מתנהלת אצלכם יחד עם המנהלים והמנהלות, ולחשוב יחד מה עושים בכל שלב

גלאסדור
אומנם אי אפשר לשלוט על מה שעובדים כותבים עליכם, אך בהחלט אפשר להשפיע, וככל שמתחילים יותר מוקדם יש לכם סיכוי להשפיע יותר על הדירוג שלכם. יש שיטות ופרקטיקות איך לעשות זאת.

הדבר הראשון שכדאי לעשות זה פשוט לגשת למי שממש אוהב לעבוד אצלכם ולפנות אליהם באופן אישי וישיר שימלאו ביקורת. מן הסתם אל תפנו לכולם באותו יום. לאורך זמן, מצאו את הרגעים שאתם מרגישים נוח לשלוח מייל לעובד/ת עם הזמנה להיכנס ולהשאיר ביקורות. מועד כזה יכול להיות למשל סביב קידום ו/או חגיגת שנה עגולה בחברה. ויש עוד. אנחנו עוזרים לחברות לנהל את עמוד הגלאסדור שלהם ונוכל לעזור גם לכם.

זיהוי EVP – הצעת הערך לעובד
זהו למעשה הפרויקט שצריך להתחיל איתו, כי הוא הבסיס לכל הנראטיב והמסרים שרוצים להטמיע. זאת התשובה לשאלה ״למה כדאי לעבוד דווקא אצלכם?״ והיא צריכה לעשות שכל לעובדים ומועמדים. אם אין לכם משאבים לפרויקט מיתוג מעסיק על מלא, תתחילו לבד עם שלושה שולחנות עגולים של עובדים ותשאלו אותם (1) למה בחרת להצטרף? (2) מה תגידו לחבר.ה שמתעניינים? (3) מה ישאיר אתכם כאן עוד שנתיים קדימה? תאספו 20 תשובות, חפשו את המכנה המשותף ויש לכם תשובה.

קחו בחשבון שעל מנת לזהות את ה-EVP האמיתי של החברה זה דורש לבצע שולחנות עגולים ושיחות עם מנהלים ועובדים, באווירה בטוחה ופתוחה. אנחנו קיימנו כבר עשרות פרויקטים כאלו וזה מאתגר כל פעם מחדש.

אונבורדינג
המייל שלפני היום הראשון. הכניסה בפעם הראשונה למשרדים. סבב פגישות. ציוד שמוכן. מה קורה אחרי שבוע, חודש, שלושה חודשים? כל אחד היה רוצה קליטה נעימה לחברה חדשה וזה בעיקר יחס וכוונה. לנהל את החוויה דורש תכנון ותשומת לב, וכמובן זמן.

מעגל חיי עובד
ואם רגע אנחנו ממשיכים מחווית הכניסה לארגון, לשאר נקודות המגע של העובד, יש המון מה לעשות. איך מתנהלת שיחת הערכה ומה מעריכים בעצם? מיילים שיוצאים מהארגון כתקשורת פנים, אירועי חיים כמו יום הולדת, תקשור של שינויים ארגוניים ועוד המון. אלו דברים שממילא קורים בארגון, ועם תשומת לב ומחשבה ניתן להפוך אותם לחוויות יותר טובות. שם מותג המעסיק שלכם בעיני העובדים נקבע, בחיים עצמם. עיקרון המיקוד והצמצום תופס כמובן גם כאן, לבחור 2-3 רגעים ולהטמיע בהם את הנראטיב והערכים שלכם.

כמו הקוקיה שבניה הולכים לבתים אחרים…
לא תמיד אתם צריכים להיות המארחים, היוזמים, המארגנים. הרבה חברות וארגונים עושים מיטאפים, פודקאסטים או מנהלים בלוג. כל אלו פלטפורמות מעולות שתמיד מחפשות אנשים ותוכן מעניין. יש גם הרבה כנסים מקצועיים שעדיין הפרמטר המוביל לקבל סלוט של הרצאה הוא איכות התוכן.

דרך טובה להניע יוזמה כזו היא לשלוח מייל תמים אצלכם בארגון ״מי עוקב/הולך למיטאפים/כנסים או קורא/מקשיב לבלוגים פודקאסטים ויכול לשלוח לי לינק?״. אחרי שתקבלו תשובות תזמינו את מי ששלח לבוא לסיעור מוחות ותחשבו ביחד איך אתם מצליחים להביא את עצמכם לתוך הזירות האלו.

אקדמיה
ירידי תעסוקה עולים לא מעט כסף, אבל אם אתם ארגון גדול שמעסיק סטודנטים, יש לכם אפשרות להיכנס לאקדמיה גם דרך הדלת האחורית. בהנחה שהם אוהבים לעבוד אצלכם, שבו איתם ותחשבו ביחד מה ניתן לעשות כדי לעורר את השיחה עליכם בקמפוס. לתת להם מרנצ׳נדייז לחלק לחברים? לבקש מהם לפרסם תכנים רלוונטיים בקבוצות הסגורות שלהם בפקולטה? לחלק להם תלוש לקפה ומאפה שיוכלו לחלק ל-3 חברים לבחירתם ולתת נושא לשיחה? לארגן חלל מגניב אצלכם בחברה לקבוצות לימוד?

עוד נתיב אפשרי הוא באמצעות מנהלות ומנהלים שלכם שמרצים באקדמיה. מעבר לכך שאפשר לקבל מהם שמות לסטודנטים מעולים שיכולים להיות כוכבים בעבודה, ניתן לצייד אותם ב-2-3 סליידים עליכם ועל הרלוונטיות שלכם עבוד הסטודנטים. השורה התחתונה, היא לראות איך אפשר להיעזר בהם כערוץ הפצה.

ניצול הזדמנויות
אנא הרכיבו שוב את משקפי מיתוג המעסיק, וחפשו הזדמנויות לפרויקטים שאפשר להניע מתוך המציאות הארגונית. מישהו בעבודה צלם חובב? אז יש לכם צלם. יש לכם מישהי שעושה סרטוני טיקטוק? אז יש לכם מפיקה. גייסתם כסף או מכרתם לחברה שהוא מותג מוכר? יש לכם יח״צ.

עוד רעיונות ליוזמות שעלו בסשן לייב שקיימנו במסגרת מפגשי ״זום על מיתוג מעסיק״

  • פלייליסט שהעובדים בונים בספוטיפיי שיוצר חיבור וקונטקסט – לינק (מיכל פורת – סיילספורס)
  • מסיבת לינקדאין – אוספים את כולם ביחד, משפרים את הכתוב, מפרסמים משרות (לין שביט – בטא פיננס)
  • סרטונים שהופקו ברובם על ידי עובדים על יום בחיי – (מיכל פסטין – שטראוס מים)
  • פלייאר שהוכן בקאנבה למועמדים לפני ראיון עבודה (מרינה אדלשטיין – איסתרא)
  • שיווק עם chatgpt – שאלו את צ'אט וקיבלו תשובות שמרימות לחברה, הסריטו ופרסמו בלינקדאין לינק (שני גולדמן בונה – wsc sports)

מה עוד לקחת בחשבון

מיתוג מעסיק בתקופת משבר כלכלי: לא זמן לעשות חגיגות גדולות ולעוף על עצכם בלי גבולות. ועדיין יש הרבה מקום כן לתקשר על העשייה, הערכים והתרבות. בזמן הזה שיש הרבה צמצומים תבחנו באנושיות, הוגנות והדרך בה אתם מתקשרים את עצמכם. אם יש לכם זמן ומשאבים, זה רגע מעולה להשקיע בתשתיות שיאפשרו לכם לייצר ולהפיץ תוכן כאשר המשבר יעבור. והוא יעבור.

סבלנות ונחישות: אין טריקים. להוביל ולהוציא לפועל יוזמות שעושות אימפקט לוקח זמן. מחכה לכם הרבה עבודה, אבל בשביל זה אנחנו כאן לא?

————————-

*התוכן בפוסט מבוסס על סשן לייב שקיימנו במסגרת מפגשי ״זום על מיתוג מעסיק״ 

נהנת מהמאמר?
אשמח אם תשתפ/י אותו עם החברים :)​

אולי יעניין אותך גם...

רוצה שאעדכן אותך בפוסט הבא?
בניוזלטר אשלח לך עדכונים מקצועיים, מאמרים ופעילויות חדשות שלנו

כל מה שצריך לדעת על מיתוג מעסיק ישירות למייל שלך

דילוג לתוכן