fbpx

סיכום שנה במיתוג מעסיק

רז מצנע

תוכן עניינים

סוף שנה זה זמן מעולה רגע להביט אחורה ולראות מה היה? מה בלט? במה השקיעו? ומה צריך לקחת בחשבון לקראת 2023? אגב, כל הדוגמאות והתכנים בפוסט נלקחו מקהילת מקצועני מיתוג מעסיק בפייסבוק אליה מוזמן כל מי שעוסק במיתוג מעסיק.

רגע לפני, איך בכלל נכנסו ל-2022?

2022 התחילה חזק כהמשך ישיר ל-2021 בה נשברו כל השיאים של ההייטק: כמות כסף שהושקעה בסטארטאפים, כמות העובדים הנדרשים במרכזי הפיתוח הבינלאומיים, ומשכורות ותנאים שטסו לשמיים. שוק העבודה היה תזזיתי ובארץ נהדרת הבריקו עם מערכוני ההייטקס שסימלו את השיא של התקופה, ושמו מראה לתעשייה שלמה. בהמשך השנה המציאות השתנתה אבל בואו לא נקדים את המאוחר…

מימין: בשנת 2021 היו יותר מ-400 מרכזי פיתוח של חברות בינלאומיות שהעלו את סטנדרט ההעסקה ועלויות השכר. משמאל: במקביל נכנס כסף גדול שהושקע בשנה זו בסטאטראפים שהציעו לעובדים שכר, אופציות וחלומות. כל זה יצר שוק בו לעובדים יש כל הכח.

6 מגמות מיתוג מעסיק שראינו ב-2022

1. וידאו וידאו וידאו

בחציון הראשון ראינו התפוצצות של סרטונים וסרטי מיתוג מעסיק. חלקם הצליחו למשוך תשומת לב, אחרים נעלמו בפיד ואף אחד לא זוכר בכלל שהיו. בעוד שלחברות גדולות יש תקציבים גדולים למספר סרטים בשנה, הרבה חברות קטנות השתתפו בתחרות ״מי יותר מגניב וויראלי״, אבל בזמן מאוד קצר הסרטים שלהם הפכו ללא רלוונטיים.

תעשו ניסוי קטן ותבדקו עם עצמכם, האם אתם זוכרים איזה חברה עומדת מאחורי אחד מסרטוני מיתוג המעסיק שמופיעים כאן.

לקראת 2023: וידיאו הוא אמצעי ולא מטרה

לעשות וידיאו כי כולם עושים זה מתכון לבזבוז. וידיאו אמור לשרת מטרה אותה אתם רוצים לקדם. כמובן שיש ערך בלייצר סרטון אחד שמצליח למשוך תשומת לב, אך לרוב ׳סרטון ויראלי׳ אחד לא שירת אתכם לאורך זמן, כי יש לו זמן תפוגה קצר. במקרה הזה אנחנו ממליצים לייצר סרטון שיכול להחזיק מינימום שנה ואפשר לשלב אותו בעמוד הקריירה, בתהליכי הגיוס ובקידום ממומן. במיתוג מעסיק אנחנו לא מחפשים להגיע לכולם, אלא לקהל הרלוונטי לנו ולגרום לו להתעניין בנו עוד.

לקראת 2023: איך וידיאו הופך להיות חלק מהעשייה השוטפת?

וידיאו הפך לאמצעי מרכזי בתקשורת, לא משנה אם זה לרשתות חברתיות או לתוך הארגון. חברות שיצליחו לבנות לעצמן יכולות של יצירת וידיאו בעלויות לא גבוהות בתוך הבית יצרו לעצמן יתרון תחרותי ביכולת לרתום ולחבר. כבר השנה ראינו סרטוני עומק ומשרות שלא מנסים להיות ויראלים, אלא לפנות בצורה אפקטיבית לקהל יעד ספציפי. הנה אחד כזה של ויקס, של אלמנטור, וזה של מיקסטיילז.

+ שימו עין על טיק טוק שהולכת ונהיית הרשת הכי משמעותית, ולראייה יש לה את זמן השימוש הגבוה ביותר בארה״ב. האם אתם כבר שם? גם אם לא, חובה עליכם להכיר את המדיום ולראות ולהרגיש מה זה וידיאו ב-2023. למי שרוצה לעקוב אחרי פעילות טיק טוק למיתוג מעסיק יכול לעשות את זה על בערוץ של פלאפון, מיקרוסופט, ושיבא.

2. שיווק מבוסס ימים ומועדים OBM

ציון חגים וימים מיוחדים הוא כלי שיווקי בסיסי שהפך להיות סטנדרט גם בפעילות מיתוג מעסיק בסושיאל: מאיחולי שנה טובה ועד ברכת חופשת פסח נעימה, מיום האישה ועד יום הפנקייק. צריך לומר את האמת: לרוב זה יוצא ממש לא מעניין, מזיע ומאולץ. ממש מרגיש כמו של מילוי חובה.

*OBM- Occasion Based Marketing

לקראת 2023: שאלת הרלוונטיות היא הכי חשובה

אי אפשר להתייחס לכל יום מיוחד. מה שצריך לעשות זה לחשוב איזה ערכים של איזה מועד מתחברים למה שאתם כארגון מקדמים ומאמינים בו, ולבחור 2-3 הזדמנויות בכל שנה ולחגוג אותן. הכי טוב שזה להגיע למצב שהסטטוס ברשת החברתית הוא רק הדהוד של הפעילות שעושים – ולא רק הדבר עצמו.

מימין: בד״ר גב השיקו קולקציות כיסאו למנהלותת על מנת לעורר את השיחה. זה לא מהלך מיתוג מעסיק נטו, יש פה אמירה שהיא גדולה יותר ומספרת על הערכים המובילים בחברה. משמאל: סיילפורס שהיא אחת החברות המובילות בעולם בתמיכה בעובדים ובחיי המשפחה שלהם, הפיקו סרטון מיוחד ליום שהוא בדיוק כל מה שהם מאמינים בו.

+ הימים האלו לא מגיעים בהפתעה: הרי כל הרעיון הוא שזה נמצא בקלנדר. להתעורר שבוע לפני ולשאול ״מה נעשה ביום המשפחה?״ זה מתכון בטוח לעשות הגנבה סתמית בפייסבוק. תכננו מראש ותראו איך גם יותר כיף לכם בעבודה.

3. חברות נוקטות עמדה

נגמרו הימים שאפשר לשבת בצד ולא לקחת חלק בשיחה שמתרחשת. עובדים בארגונים מצפים מההנהגה לנקוט עמדה בסוגיות חברתיות, ומחפשים להיות מזוהים ככאלו שעובדים בחברה עם ערכים. ב-2022 ראינו קפיצה קדימה באופן בו חברות לקוחות חלק בדיונים על מה שהן מאמינות. נקיטת עמדה בלי מחיר שווה הרבה פחות והנה כמה דוגמאות

מימין: דיסקונט יצאו ראשונים כנגד אפלייה של להט״ב וקיבלו את כל הכותרות. הגם שלאוו דווקא עושים מהלכים כאלו לגזור קופון, אלא מתוך ערכים, יש משמעות גדולה למי האמיץ שיוצא ראשון ומקבל את כל תשומת הלב. משמאל: מותג בירה שהחרים את המונדיאל בגלל השחיתות והפרת זכויות האדם בקטאר. הם היו מוכנים לשלם את המחיר של ירידה במכירות כדי לדבוק בערכים שלהם. למי שעובד שם זה בטוח עושה משהו.

לקראת 2023: מה הערכים שאתם מוכנם לשלם עבורם מחיר?

לתמוך במה שכולם תומכים מבלי לשלם מחיר זה קל. האתגר הוא לנקוט עמדה שיש בצידה דמי רצינות, שמוכיחים שאתם באמת מוכנים לעשות ולא רק לדבר. דוגמא מובהקת לכך היא סגירת פערי השכר בין נשים לגברים בסיילספורס שעלתה לחברה 9 מליון דולר.

+ כמה מהר אתם מגיבים? השיח היום ברשת רץ מהר ומי שמצטרף באיחור לא מצליח לקחת חלק בשיחה. בשביל להגיב מהר צריך לקצר מעגלים לקבל אישורים מהירים. בשיווק תמיד יש ערוץ פתוח להנהלה ולמנכ״ל החברה בשביל להיות מסוגלים להגיב מהר. מי שמוביל את אמצי מיתוג המעסיק צריך גם לייצר ערוץ כזה.

4. מיתוג מעסיק: מטרנד למקצועי

זה לא גיוס, זה לא שיווק, זה לא משאבי אנוש, זה לא תקשורת פנים, זה לא יחסי ציבור… זה מיתוג מעסיק. יש פה מקצוע שדורש שילוב של התבוננות עמוקה פנימה לתוך הארגון, בניית אסטרטגיה שיווקית, יצירת קשרים ושותפויות, תכנון והוצאה לפועל של מהלכים ותקשורים שרותמים ומחברים את קהלי היעד. מנהל.ת מותג מעסיק הייתה משרה חמה עם עשרות תפקידים שפורסמו בחציון הראשון. באקלים הנוכחי אנחנו רואים את ההאטה. אבל הגל עוד יחזור.

לקראת 2023: איך לחבר את כל הארגון למאמץ משותף?

מותג מעסיק קורה בכל אינטראקציה של הארגון עם עובדים ומועמדים. מנהלת מותג מעסיק מוכשרת ככל שתהיה לא יכולה להגיע לכל חדר וכל שיחה. הצלחה תגיע רק עם רתימה של בעלי עניין מרכזיים בארגון לקחת חלק ביצירת הנראטיב ותקשורו. מבין אלו שצריך לקחת בחשבון הם ההנהלה, משאבי אנוש, שיווק, מנהלים ומנהלות מהבזינס, וא.נשים שהם מובילי דיעה בארגון בלי מעמד פורמלי. בארגונים בהם פונקציית מיתוג מעסיק היא רק בתחילת הדרך, כמעט תמיד יווצר חיכוך עם בעלי תפקידים אחרים בארגון שכבר עושים ופעולים בתחום, ופתאום צריכים לשתף ואולי אף לוותר על נכסים ואמצעים. במקרה הנ״ל רק גיבוי מצד ההנהלה ויעדים משותפים יאפשרו את ההתקדמות.

סלייד מתוך סשן ״אימון צוותי למיתוג מעסיק״ בו אנחנו מדברים על אחריות וסמכות להוביל מאמצים ושגרות של מיתוג מעסיק, יחד עם בעלי העניין במיתוג מעסיק בחברה.

+ איך להיות מנהל.ת מותג מעסיק טובה יותר: הלמידה הכי טובה היא דרך העשייה עצמה. ביוזמות מיתוג מעסיק אין ערובה להצלחה, היכלות שלכם ללמוד ולהכיר את הארגון ומה שגורם לו להתחבר ולהתרגש היא קריטית. מעבר לזה תראו שאתם מזינים את עצמכם במקומות שזה מתאפשר: לכנס מותג המעסיק האחרון הגיעו 500 א.נשים, הייתם שם? אתם חברים בקהילה המקצועית שלנו למיתוג מעסיק? אתם יוצרים קשר עם מנהלי מותג מעסיק אחרים ומזמינים את עצמכם ללמידה משותפת? הולכים לכנס שיווק ותוכן שהם בליבת העשייה במיתוג מעסיק?


אימון צוותי למיתוג מעסיק

אנחנו מתמחים באימון צוותי למיתוג מעסיק שמחבר בין בעלי העניין במיתוג מעסיק ועוזר לכם לעשות קפיצה קדימה. בין הנושאים במפגשים: גיבוש הצעת ערך לעובד, בניית תוכניות עבודה, יצירת וידיאו, מיתוג מעסיק ברשתות חברתיות, חווית מועמד, ניוזלטר עובדים, שיפור ציון גלאסדור, אפיון עמוד קריירה. לפרטים נוספים.

5. מיקוד פנימי

לקראת יוני המציאות חייבה חברות להדק חגורות ולבחון הוצאות, והתחלנו לראות חברות שמקפיאות גיוסים ומפטרות בעוד שאחרות בוחנות את המצב וחושבות איך להתאים את עצמן. יותר מתמיד זה הזמן לראות איך אפשר לחזק את החיבור של העובדים מבפנים. מיתוג מעסיק תמיד מתחיל מבפנים. רק לארגון מחובר יש את היכולת לשדר פנימה והחוצה לעולם שכדאי להיות חלק ממנו, שכדאי לעבוד בו.

מימין: ויז הוציאו ספרון סלנג עברי באנגלית. מהלך כזה תומך בחיזוק הקשר וההבנה של מה זה אומר להיות עובד גלובלי בחברה שהמרכז שלה נמצא בישראל.
משמאל: רעיון מקסים של משרד הפרסום Happy שמאפשר לכל עובד לשים ציטוט שהוא אוהב ומחובר על כרטיס העובד הגנרי. ככה מאפשרים ביטוי אישי כחלק מתוך היום יום ומנכיחים רוח של חברה.

לקראת 2023: זמן מצוין להשקיע בתשתיות

פחות כסף יילך למדיה ומהלכים גדולים. תקופה מעולה להיות ממוקדים בחווית עובד ובתקשור פנים שיוצר חוויה חיובית. אלו מסוג היוזמות שלא צריכות לעלות הרבה כסף, אלא בעיקר דורשות מיקוד והתכוונות. אם יש לכם משאבים לבניית תשתיות כדוגמת עמוד קריירה, אפליקציה לתקשור פנים, ניוזלטר עובדים, זו תקופה מעולה לעשות קפיצה קדימה.

+ מיתוג מעסיק בתקופת משבר כלכלי: בשוק התעסוקה הכוח חוזר למעסיקים. אין לי ספק שמעסיקים שינצלו לרעה את השינוי, יפגשו את ההשפעה בהמשך הדרך. חברות שבונות את עצמן לאורך שנים חושבות על מיתוג המעסיק שלהן כל הזמן, ומשקיעות לטווח ארוך.

6. איך שומרים על חיבור לארגון ולתרבות במודל היברידי?

הארגון הוא סך החווית של העובד עם החברה, ובמודל עבודה היברידי כמות, מגוון, ועומק האינטראקציות יורד באופן דרמטי. הגם שיש חברות שבוחנות מחדש את המודל, אין ספק כי רכיב העבודה מהבית יישאר. בשנת 2022 ארגונים רבים בחנו כיצד יצליחו לחבר את העובדים מרחוק. משימה לא פשוט בכלל.

מימין: בסיילפסורס יש קהילות פנימיות (ERG) שמחזקות את הקשרים בין העובדים ומנכיחות את הערכים שהחברה מאמינה ותומכת בהם.
משמאל: האקטון שמעודד עבודה יצירתית משותפת והכרה של עובדים שטרם פגשת

לקראת 2023: איך מקדמים חיזוק קשרים בין עובדים?

ארגון הוא סך מערכות הקשרים והיחסים שיש בין העובדים, ברגע שאלו נחלשים, כל הארגון נחלש. במפגשים וירטואלים נוצר פחות רגש, חיבור והזדהות. אם בהתחלה התלהבנו מכך שאפשר לראות איפה כל אחד גר, היום פתאום כולם נראים קצת פחות אנושיים במסך. מנהלי ומנהלות מותג מעסיק צריכים לשאול את עצמם מה הנושאים והערכים שיכולים לחבר בין העובדים, ולנקוט ביוזמות שמנכיחות ערכים אלו יוצרות עליהם שיח.

+ העולם מתארגן בקהילות: בכמה קבוצות פייסבוק סגורות אתם חברים? בכמה קבוצות ווטסאפ? במקום מדורת שבט אחת גדולה, אנשים מתפצלים לקהילות ומיקרו קהילות עם נושא משותף גדול וקטן ככל שיהיה. להכשיר את עצמכם במה זה אומר להיות מנהל קהילה, ולפעול לקדם את מיינדסט הזה בתוך הארגון הוא משהו שכדאי להשקיע בו.

2023: מותג מעסיק בתקופת משבר

חברות שנכנסו עם מותג מעסיק חזק למשבר, יכולות עכשיו להישען עליו ולעבוד איתו. זה לא פותר את כל הבעיות, זה כן נותן מקדם חיובי לתקשורת שמנהלים עם העובדים כי מכירים וסומכים עליכם. למי שיש יודע, מותג זה דבר לסמוך עליו. הוא יכול יעמוד לצד העובדים וההנהלה במשבר. אז כל מה שנותר לעשות גם ב-2023, זה לקדם את מותג המעסיק פנימה והחוצה, לבנות תשתיות ויכולות. כי אנחנו פה לטווח הארוך.

נהנת מהמאמר?
אשמח אם תשתפ/י אותו עם החברים :)​

אולי יעניין אותך גם...

רוצה שאעדכן אותך בפוסט הבא?
בניוזלטר אשלח לך עדכונים מקצועיים, מאמרים ופעילויות חדשות שלנו

כל מה שצריך לדעת על מיתוג מעסיק ישירות למייל שלך

דילוג לתוכן